2012-03-24

Mums med mat!



Nu när jag är med i Hundra Grymma Dagar-utmaningen så deltar jag också i en grupp på Fejjan som samlar alla deltagarna i utmaningen. I den gruppen är det en go' och trevlig stämning med många glada tillrop och peppande inlägg. Visst förekommer det också att folk skriver att det är trögt och motigt, men då haglar de positiva och stöttande kommentarerna. Likaså är folk väldigt generösa med tips och råd till de som ställer frågor eller uttrycker att de har besvär eller problem. Så långt är allt gott.

Vad jag reagerar på är alla råd kring närings- och energiintag som i samma generösa anda förmedlas. Nästa alla frågor och kommentarer handlar om olika tillskott och pulver. Fine! :-) Jag fattar att om man tränar på elitnivå, d.v.s. tuffa pass kanske 7-10 gånger i veckan, eller om man verkligen går in för att bygga muskelmassa, då har dessa pulver och piller en funktion. Men min hjärna fattar inte riktigt vitsen för oss "normalmotionärer" att lägga pengar och tankekraft på den typen av produkter.

Betänk dessutom: det finns mer och mer märkliga tillsatser i vår kost och i vår omgivning. Vi kan vara ganska säkra på att dessa ämnen var för sig inte är skadliga, men hur funkar de tillsammans? Och vad består dessa piller och pulver av? Många är mycket noggrannt undersökta och innehåller råvaror av god kvalitet, men det finns alltför många producenter av den här typen av varor som inte riktigt har full koll på sina leverantörer. Vill man verkligen stoppa i sig sådant man inte har hundra procent koll på?

Nåväl, jag vill inte förbjuda någom att använda det som den personen tycker funkar bra. Men själv kommer jag inte använda mig av den typen av produkter av den enkla anledningen att jag inte tror att de gör varken till eller från för mig på den nivån jag tränar.

När det sen gäller viktminskning finns inga genvägar. Det finns inga mirakelkurer, inga quick-fixes eller trollformler att ta till. Sorry! Det kanske kommer som en överraskning att reklamen luras, men jag tror det är bättre att förstå varför piller och pulver inte fungerar i längden än att bli mer och mer förtvivlad och ledsen över sin fetma eller övervikt. Nej, lösningen är så enkel, men ack så svår att genomföra. Det enda som verkligen ger bestående resultat är att äta mat och att motionera!

Alltså... Det enda som kommer hålla min kropp smal och hälsosam är att äta mat av god kvalitet i lagoma mängder och att ge kroppen en härlig omgång exempelvis i löpspåret minst två timmar i veckan.

Kram!

/A

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det här är så bra skrivet. Jag funderade själv på protein och grejer ett tag men bestämde mig för att jag inte behöver det. På den nivå där jag är nu, både viktmässigt och träningsmässigt måste jag göra jobbet själv, det finns inga genvägar.

Skicka en kommentar