2012-04-12

Frukost


Dagens viktigaste mål sägs vara frukost. Här är vi människor väldigt olika. Själv hör jag till frukostätarnas skara. Mackor har varit det jag oftast ätit som dagens första mål. Mackor med ganska mycket fett på, och ganska mycket pålägg på. I perioder har jag ätit "nyttig" frukost med sötad fruktyogurt och sockrad müsli. :-/ Inte undra på att jag varit mullig! Nu har jag fastnat för en enkel frukost bestående av gröt med torkad frukt i som "basfrukost". På en lördag eller då jag är bortrest händer det att jag äter både det ena och det andra från mitt gamla liv, men det är undantagen som bekräftar regeln. Men till vardags ska det vara superenkelt och helst gå på ren rutin. Samma varje morgon.

Receptet:

Koka upp 2,5 dl vatten i en kastrull på spisen. Under tiden vattnet kokar upp hackas tre skållade och skalade mandlar, en torkad aprikos, typ tio russin och ett katrinplommon. Tillsätt en tsk linfrön och salt. Tillsammans med en dl fiberhavregryn hälls detta i det kokande vattnet. Stäng av plattan. Gröten ska koka/svälla i tio minuter. Jag brukar fixa lunchlåda och mellisar. (Man skulle kunna fixa håret, om man vill.) Gröten äts tillsammans med en dl lättmjölk.


Den här gröten går fint att springa på då jag transportlöper till jobbet. Vanligtvis dricker jag ett glas kaffe med mjölk också, men kaffet utgår då jag springer. Det guppar för mycket i magen och jag rapar kaffe hela vägen. Inte skojsigt! Gröten däremot funkar fint i sammanhanget!

I kväll ska jag pyssla om mig på simhallens spa-avdelning. Efter en springtur dit så bastar jag och myser. I min privata (nåja, den är min så länge jag är där) omklädningshytt finns en brits och läslampa och jag tänker ligga där och slappa och läsa. (Kurslitteratur om någon undrar.) Sen följer min behandling jag bokat och därefter har maken lovat att komma och hämta mig med bil. Jag längtar! :-)

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar