2012-04-09

Påskträning

I påskägget låg en ny varselväst inköpt på www.idefixteko.se.

Den är testad i onsdags. Den uppmärksamme kan notera att jag har den på mig i förra blogginlägget, det med videon. Det speciella med den här västen är att den knäpps med dragkedja. Den är dessutom snäv och alltså inte fladdrar, den har en ficka mitt på bröstet där telefonen får plats (endomondo + musik) plus en liten ficka i nederkant med en extra snörögla att fästa nyckeln i. Färgmässigt så är det gula väldigt gult och reflexen väldigt reflexig. Det gör att västen är godkänd som varselplagg vilket är bra då man som jag är ute på trafikterade vägar och udda tider och springer. Det rosa är bara dekoration, men bidrar till en fin siluett. :-) Det svarta är nät och förhoppningsvis är den inte så varm att springa i då temperaturen blir mer sommaraktig. (Och det finns en herrmodell som är rakare och grön istället för rosa.)

Påsken är ju fylld av godis och mat. Personligen har jag inget godisförbud, men försöker ändå vara måttlig. Då passar det att byta ut en del av godiset mot en trevlig upp-piggande påskpresent till sig själv och toppa den med lite motion. Helgen har inte bjudit på så mycket motion och träning jag hade tänkt. Men jag är ändå nöjd. Långfredagen firades med en lugn joggingtur tillsammans med maken upp till spåret. Det är ca 2,5 km dit. Maken sprang spåret medan jag använde mitt medhavda gummiband till lite styrkeövningar. Sen blev det blandad jogg och gång tillbaka. Maken påstod att han var trött i benen... ;-)

Sen var det mest munnen och sittfläsket som blev rastat lördag + söndag. Lärdagens påskmiddag hos svärmor innehöll ägg, priskorv, köttbullar och janson och lite annat smått och gott. Mums! Och söndagens middag, också hos svärmor, bestod av skinkstek, kokt potatis, sås och tjeckisk surkål. Ljuvligt! Det bästa är att man jag KAN njuta av mat utan att känna dåligt samvete, överäta eller för all del förvägra sig mig något. Det hela handlar om kunskap (om t.ex. hur mycket energi och näring olika livsmedel bidrar med), aktiva val (t.ex. välja att äta mat istället för att "unna" sig godis och annan utrymmesmat) och att vara snäll med sig själv och satsa på en långsiktigt hållbar och rimlig livsstil.

Idag hade snön tinat bort igen och mitt påskägg nummer två blev testat. Jag besökte stadens största köpcentra i går och då hittade jag en långärmad löpartröja i funktionsmaterial för en billig peng på extrapris. Och oj så härlig den var att ha under löparjackan! :-) Precis lagom varmt så jag slapp frysa, men inte blev äckelvarm. Firade med att slå nytt PB på femkilometerssträckan. :-) Det artar sig!

Mitt löpprogram följer jag inte exakt, men jag tänkte i alla fall höja ribban en aning nu. Om det ska vara rimligt att klara att springa 10 kilometer sista juni, och jag vill ju gärna springa hela sträckan, så bör jag väl öka distanserna. Jag kan ju inte ligga och harva på fem kilometer hur länge som helst. I morgon springer jag min sjukilometerssträcka till jobbet. Och eftersom jag näääääästan klarar att springa precis hela vägen så bestämmer jag här och nu att jag inte ska stanna en enda gång i morgon. För det man skrivit på internet måste man ju göra, eller hur var det? ;-)

Så... i morgon blir det...

2 kommentarer:

Sofie sa...

Självklart kommer du att klara 7 km imorgon! :-)

Västen är suverän, har en jag också...jag tyckte inte att den blev för varm när jag använde min i somras, dock bara testat sommarkvällar.

Angie sa...

Så nu gick det att skriva. :)
Västen är verkligen jättesnygg, en sån vill jag ha.
Resonerar precis som dig med kosten, jag kör inga förbud utan använder sunt förnuft och gör aktiva val. :)

Skicka en kommentar