2012-04-02

Vad är utgångsläget och vad vill du uppnå?

Människokroppen behöver byggmaterial för att kunna växa och förnya sig. Hela tiden måste man tillföra energi och dessa byggstenar, och det allra vanligaste sättet är att göra det genom att äta mat.

Själv äter jag en blandad kost. Jag försöker få i mig tillräckligt mycket energi så jag orkar med mitt dagliga arbete och tillräckligt med näringsämnen, vitaminer och mineraler så min kropp har tillgång till de där byggstenarna. Jag är inte inne och detaljkollar utan jag har någon slags allmän idé om att kostcirkeln och matpyramiden funkar bra! Men jag förljer inte dessa gamla hederliga kostråd slaviskt. Jag följer inte heller några nya kostråd slaviskt, för den delen.

Det finns en hel del regler, dieter, kostråd, närigsråd och annat mumbo-jumbo att ta ställning till då man kliver in i viktminskningens värld, särskilt om man gör det på nätet. Massor av myter och vanföreställningar som har väldigt lite med hållbar, långsiktig och rimlig livsstil att göra. En av dessa myter kretsar kring proteinintag och nyttan av olika kosttillskott i form av pulver. Jag har lyft frågan i ett tidigare inlägg, men känner att den är såpass "het" att den tål att lyftas igen.

Här är det på sin plats med en liten notering:
1) Jag är inte utbildad i området, bara någorlunda påläst.
2) Var och en har rätt till sin egen åsikt i frågan och naturligtvis får var och en göra som den vill med sin kosthållning!

Med det sagt så fortsätter jag mitt resonemang.

Jag tänker såhär: Om jag äter lagom mycket, både energimässigt och mättnadsmässigt, och äter grönsaker, frukt, mejeriprodukter (oftast magra eller normalfeta), kött från fågel, gris och ko och en och annan fisk emellanåt. Några ägg, lite spannmålsprodukter i form av gröt och fiberrikt bröd. Ris, pasta och potatis. Ja, om jag äter lite utav "allt" så kommer jag få i mig det mesta i näringsämnesväg som jag behöver.

På nätet, i de forum jag oftast stöter på andra människor som vill gå ner i vikt, så pratas det väldigt mycket om proteinpulver. Vilken smak är godast, hur man kan använda pulvret i olika maträtter och hur viktigt det är att få i sig tillräcklig mängd av sagda pulver eller proteiner i allmänhet. Mitt stående tips är ÄGG. Ett kokt ägg går jättebra att ha med sig i handväskan i en liten burk. Bara att sluka i två tuggor, så står man sig några timmar till! Funkar superbra efter träning också.

När jag jämför ägget och pulvret så vinner ägget. Ägg är praktiskt och enkelt att ha med. Ingen extra bägare/shaker behövs, inget slabb med vatten, och ingen kladdig disk. Ägget slukar man på "två röda" och smakar gott (ägg-smak), medan de flesta proteinpulver verkar påminna om... ja... inte något gott i alla fall. Prismässigt så kostar ägget under två kronor per styck medan pulvren är rätt så dyra. Ägg är en naturprodukt utan tillsatser medan pulvren (inte alla, men ändå) ibland är tillverkade under former som är tveksamma.

Och man kan fråga sig varför en person som bär på mer än några kilos övervikt ska börja använda dessa pulver. Argumentet jag hör är ofta: ja, men min PT säger att... Då undrar jag, vilken utbildning och kunskap har din PT om nutrition och näringslära? Och har din PT bonus på pulvret du köper?

Vissa påstår att det inte går att uppnå resultat om man inte tillför stora mängder protein straxt efter träning. Jag påstår att det beror på utgångsläget och vilka resultat man vill uppnå! Om man är vältränad och tänker sig tävla i bodybuilding eller fitness så finns det anledning att överväga proteinpulver, men om man är en lagom (eller aldeles för mycket) rund kvinna/man i sina bästa år så ser jag ingen som helst anledning att lägga pengar på en sådan produkt.

Kram!

/A

2 kommentarer:

Unknown sa...

ÄGG är allra bäst. Fortsätt med det som känns bra för dig och ger dig tillfredsställelse och att du uppnår dina satta mål.

Det går ju bra, eller hur?

emma. sa...

Ägg är naturligt så jag slår ett slag för ägg också! Du verkar för övrigt ha en bra balans i din kost också.. :)

Skicka en kommentar