2012-04-13

Transport-jogg och SWOT


I tisdags sprang jag alla sju kilometrarna till mitt arbete. Jag hade min kamera med mig och passade på att fånga några ord på vägen. Håll till godo. :-) (Jag ser rolig ut på filmen tycker jag. Inte alls som jag föreställer mig - som en gasell med spänstiga steg. Men det bjuder jag på!)

Idag är det fredag. Den trettonde för att vara exakt. Inget oturligt med det tycker jag. I morse sprang jag också till jobbet, men korta vägen. Jag kan inte beskriva hur skön känsla det är i kroppen hela dagen efter att ha morgonmotionerat. Jag är i alla fall helfrälst!

Då jag bestämmer mig att "i morgon ska jag springa till jobbet" så har jag åtagit mig en uppgift. Då jag genomför den uppgiften får jag en härlig kick av att få bocka av ett löfte till mig själv. Dessutom ger löpningen i sig en fantastisk kick och de dagar jag tänjer på min förmåga och jag fixar att ta mig över den tröskel jag försöker övervinna, ja de dagarna är helt oslagbara.

Jag har gjort en enkel SWOT-analys kring mitt springande:
  • Styrka (Strength): Att jag är en envis typ som gillar att jobba metodiskt för att uppnå mina mål.
  • Svaghet (Weaknes): Att jag blir för fokuserad på löpning och tappar annat viktigt och roligt och att löpningen blir ett "måste" istf något kul och givande.
  • Möjlighet (Opportunity): Löpningen ger mig kondition och en frisk kropp och jag tränar fysisk och mental uthållighet vilket ger positiva effekter i andra delar av mitt liv.
  • Hot (Threat): Skador, sjukdom och väder.
En SWOT-analys är bra att göra då och då. Man kan jobba ganska länge och fylla på de olika punkterna med fler. Lätt att fokusera på svagheter och hot, och även om medvetenhet om dessa är bra så ligger de stora vinsterna i att hitta möjligheter och styrkor och odla dessa.

Man kan också samla på positiva minnesbilder. Om man mentalt ska orka ta sig från den mycket väl nedsuttna soffan och de mycket väl inrutade bekväminghetsrutinerna så behövs bra upplevelser. Det fungerar mycket dåligt att köra igång hårt och ta i så man kräks. Då kommer man inte tillbaka. Jag tänker att den inre coachen måste skapa en "återkommnde kund".

Tänk dig själv hur du väljer stamställen: livsmedelsbutik, favoritcaffé, hårfrisör, bästa byggvarubutiken o.s.v. Du väljer ställen där du känner dig uppskattad, trygg och där du haft en behaglig upplevelse. Nåja, storhandla på den stora livsmedelsbutiken en löningsfredag kl 17 är väl inte särskilt behagligt, men jag tror du förstår vad jag menar.

Samma sak med nybörjarträningen. I början kan det kännas jättefisigt att bara springa trettio sekunder i taget. Men ha inte för bråttom! Bygg grunden ordentligt, det betalar sig många gånger om längre fram.

Kram!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar